NIEDOZOBACZENIA – Kinga Hendzel
cykl: REKOMENDACJA /Maryla Wosik/
kurator wystawy: Tomasz Grzyb
NIEDOZOBACZENIA – Kinga Hendzel
Fotografie oraz obiekty fotograficzne prezentowane na wystawie skłaniają do wchodzenia z nimi w interakcje. Ich zadaniem jest wywołanie silnego przeżycia. Prezentowane prace stanowią wymiar symboliczny. Są okazją do refleksji nad przeszłością i przyszłością, do zrozumienia głębokiej i traumatycznej przeszłości, ale również przestrogą przed tym, jaki wpływ na naszą przyszłość mają uprzedzenia, nienawiść i fanatyzm.
Tomasz Grzyb /kurator wystawy/
KINGA HENDZEL
/radiowiec, wieloletni pracownik Polskiego Radia Lublin na stanowiskach dziennikarza, zastępcy redaktora naczelnego, sekretarza redakcji/
Pomysłodawca i koordynator projektów edukacyjnych dla młodzieży. Swoim doświadczeniem radiowym dzieli się ze studentami dziennikarstwa i komunikacji społecznej oraz produkcji medialnej.
Aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym Lublina.
Ukończyła Lubelską Szkołę Fotografii.
Od ponad 6 lat pasjami zatrzymuje w kadrze uroki Lublina – miasta, w którym urodziła się i w którym realizuje swoje marzenia. Specjalizuje się w fotografii koncertowej. Była obecna na ponad 200 koncertach. Zrobione przez nią fotografie muzyków znajdują się na okładkach ponad 20 płyt oraz kilku książek.
Jej prace zdobyły uznanie w krajowych i zagranicznych konkursach fotograficznych i były prezentowane na wystawach indywidualnych i zbiorowych.
Wystawa fotograficzna NIEDOZOBACZENIA jest poruszającymi niezwykle ważnym projektem realizowanym przez ostatnie 6 lat. Punktem wyjścia do rozpoczęcia prac była nieznana dotąd historia więźniarek z niemieckiego, nazistowskiego obozu koncentracyjnego Ravensbruck. W 2017 roku do Muzeum Martyrologii „Pod zegarem” w Lublinie trafiły obozowe listy. Do przekazania tajnych informacji o doświadczeniach pseudomedycznych wykonywanych na kobietach i sytuacji w obozie więźniarki wykorzystały technikę atramentu sympatycznego. Polega ona na zapisywaniu treści substancją bezbarwną lub tracącą barwę po krótkim czasie. Więźniarki używały w tym celu własnego moczu. W rezultacie tych zabiegów powstawał „obraz utajony” – niewidoczny gołym okiem i niemożliwy do wykrycia przez obozową cenzurę. Aby poznać pełną treść listów należało ją „wywołać” poprzez podgrzanie.
W świecie fotografii „obraz utajony” jest niewidocznym dla oka obrazem powstającym w wyniku naświetlania w emulsji fotograficznej, ale jeszcze niewywołanym. „Obraz utajony” jest zawieszony pomiędzy przeszłością a przyszłością. Pomiędzy tym co już wiemy, a tym co za chwilę ujrzymy. Jest przeszłością dzięki temu co już się wydarzyło, ale i przyszłością niosąc w sobie treść jeszcze nieodczytaną. Jest widzialny
w procesie powstawania, niewidzialny w momencie przekazu i widzialny w procesie wywołana. Zawieszony w teraźniejszości, pomiędzy przeszłością i przyszłością. Jest tajemnicą, którą chcemy odkryć.
To właśnie to podobieństwo zachodzące w procesie wywoływania ukrytej treści w obozowych listach i „obrazu utajonego” w procesie fotochemicznym, było impulsem do zmierzenia się z tą historią. Przez ostatnie sześć lat nieustannie poszukiwałam formy i sposobu w jaki chciałam pokazać emocje, które towarzyszyły mi przy realizacji tego projektu.
Stąd obok fotografii zaprezentowanej w tradycyjnej formie na wystawie znajdują się również fotoobiekty.
Kinga Hendzel
recenzje
NIEDOZOBACZENIA to wystawa, która jest jak wiersz – wyjęcie lub wstawienie jednego słowa (obrazu) niszczy jego strukturę. W kameralnym wnętrzu Galerii Pomost trzeba ją czytać od pierwszego do ostatniego wersu, czytać uważnie bo też można zgubić istotne elementy opowieści, którą Kinga Hendzel snuje. A jest to przejmująca opowieść o więźniarkach obozu w Ravensbruck, które pisały listy atramentem sympatycznym, by to co się dzieje w obozie i co naziści robią, ujrzało światło dzienne.
…fotografie oraz obiekty fotograficzne prezentowane na wystawie, skłaniają do wchodzenia z nimi w interakcje. Ich zadaniem jest wywołanie silnego przeżycia…
Wystawa ma charakter konceptualny. Jednym słowem porządek treści i formy w jakiej jest zawarta wystawa, organizuje idea, która wcześniej zaistniała. I wszystko to, co zobaczymy na ścianach i w ekspozycji, będzie wynikiem tej koncepcji, tej idei, która stała u podstaw tej wystawy. Kinga nie występuje tylko w roli dokumentalistki, ale występuje również w roli fotografa, który znakomicie zna i czuje fenomen fotografii i tego, co jest podstawą fotografii.
Magdalena Chojnacka
Materiały audio Radia Lublin nt wystawy NIEDOZOBACZENIA – Kingi Hendzel
autorka: Aleksandra ŁOPUSKA
autorka: Sandra Bochyńska
Materiały prasowe nt wystawy NIEDOZOBACZENIA
https://radio.lublin.pl/2023/09/niedozobaczenia-wystawa-fotografii-kingi-hendzel/
https://radio.lublin.pl/2023/09/niedozobaczenia-wernisaz-wystawy-kingi-hendzel-juz-w-piatek/
https://radio.lublin.pl/2023/09/powstawala-6-lat-niezwyczajna-wystawa-kingi-hendzel-zdjecia/
https://radio.lublin.pl/2023/09/powstawala-6-lat-niezwyczajna-wystawa-kingi-hendzel-zdjecia/
videorelacja z wernisażu autorstwa Tomasza Bosiackiego
Wybór fotografii z wystawy:
wernisaż
/foto Iga Wójtowicz/
/foto Ewa Wdowiak/
/foto Emil dzemski Zięba/
/foto Małgorzata Koczmara/
/foto Monika Jasińska/
/foto Jacek Nawrocki/
/foto Magdalena Chojnacka/
/foto Monika Gądor/