5 paź

POŚREDNIK MYŚLI – Rozalia Kwiatkowska

bioArt

 

https://geniuszfotografii.pl/katalog/kwiatkowska-rozalia/

 

 

POŚREDNIK MYŚLI

 

W mojej opinii, ludzkie i roślinne losy od zarania dziejów są ściśle ze sobą splecione. Drzewa determinują nasze istnienie, mimowolnie korzystamy z ich dobrodziejstw. Oprócz fizycznego materiału jaki od nich otrzymujemy, ciągle pośredniczą w naszym życiu, tylko w zmienionej formie. Wierzę, że jakaś niewidzialna cząstka ich energii, która w nich oddziałuje, zostaje przeniesiona i trwa w każdej ich postaci. Natomiast pamięć płyty CD traktuję bardzo ulotnie, między innymi przez to, jak łatwo doprowadzić ją do destrukcji. Nie znajduje w niej trwałego nośnika rejestracji, nie to co drzewo, które całym swoim kształtem obrazuje historię swojego życia. W geometrii konara, gałęziach i liściach ukryty jest zapis jego istnienia. Ruch jest wyrazem wrażliwości roślinnych form życia. Płyta kompaktowa pracuje w ruchu oznacza to, że jeśli chcemy odczytać lub zapisać na niej dane, potrzebujemy urządzenia, które odtworzy je dla nas. Bez ruchu jest tylko okrągłym kawałkiem plastiku. Potwierdza to moje przekonanie o tym, że zestawienie tych dwóch nośników zapisu informacji – ludzkiego i roślinnego podkreśla złożoność relacji odczuć i zmysłów, o których opowiadam w części artystycznej. W pracy zastanawiam się nad wieloma aspektami ruchu. Uwzględniam drżenie drzew, wirowanie płyty, aż do przemieszczania się widza badającego zbudowane przeze mnie struktury. Doświadczanie sztuki w mojej pracy przeniesione jest po części na uczestnika, dlatego o pełnym zaistnieniu instalacji przesądza punkt widzenia odbiorcy. Wymaga jego fizycznego udziału, to on może wprawić dzieło w ruch a tym samym go ożywić, wpływając na przekaz.

 

 

 

 

 

Narzędzia którymi posługuje się w tym projekcie, to fotografia połączona z instalacją. Stworzona z patyków konstrukcja, podzielona jest na trzy elementy, które złączone są ze sobą w jedną linie. Na niektórych patykach przymocowane zostały kawałki pociętych fotografii, które tylko z jednego punktu obserwacji, tworzą obraz przedstawiający gesty ludzkich dłoni. Pokazuje moją osobistą rzeczywistość, a przede wszystkim relację z drugim człowiekiem. Drugą część pracy stanowią wydruki fotograficzne. Zestawienie dwóch nośników zapisu informacji – ludzkiego i roślinnego, podkreśla to złożoność relacji odczuć i zmysłów. Sfotografowane na czarnym tle, kawałki drewna oraz części stopionej plastikowej płyty CD. W tej realizacji, chcę pokazać widzom mój świat, moją osobistą rzeczywistość, a przede wszystkim relację z drugim człowiekiem. Międzyludzką interakcję próbuję definiować na różne sposoby, nie tylko poprzez wymianę myśli, ale i poprzez doświadczenia pozawerbalne. Staram się opowiedzieć o pewnym procesie, doświadczeniu zmiany, przejściu na inny, równie ważny etap życia.

 

 

prace /wybór/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

materiał video zrealizowany w związku z wystawą w GALERII POMOST – Rozalia Kwiatkowska POŚREDNIK MYŚLI

 

 

wernisaż

/foto Magdalena Chojnacka/

 

 

 

 

 

    

 

 

 

 

 

 

 

/foto Maryla Wosik/